Φύλλο εργασίας (ομάδα Α)
α) τους στίχους που προωθούν την εξέλιξη του μύθου και
β) τους στίχους που μας δίνουν εικόνες του γεφυριού (εξωτερική όψη, κτίσμα, χώρος, πρόσωπα που συμμετέχουν).
Να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις σας.
2.Ανοίξτε καινούρια καρτέλα. Στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr πληκτρολογήστε http://www.snhell.gr. Βρίσκεστε στο Σπουδαστήριο του Νέου Ελληνισμού. Επιλέξτε τα Έργα αναφοράς και στη συνέχεια το Λεξικό Παραθεμάτων και Αφορισμών. Στο πεδίο: Αναζήτηση Παραθεμάτων και στη Λέξη –κλειδί πληκτρολογήστε τον όρο πουλί. Αναζητήστε το μοτίβο του πουλιού στους ποιητές της νεοελληνικής ποίησης και επισημάνετε ομοιότητες και διαφορές με το μοτίβο του πουλιού στο δημοτικό τραγούδι. Γράψτε τα συμπεράσματά σας.
3. Στο τέλος του ποιήματος η γυναίκα του πρωτομάστορα αλλάζει την κατάρα σε άλλη κατάρα. Γιατί σε άλλη κατάρα και όχι σε μια ευχή; Ποια είναι η αντίληψη που επικρατεί σύμφωνα με τη λαϊκή μας παράδοση;
4. Στη μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr αναζητήστε και άλλες περιπτώσεις θυσίας από την αρχαία και τη νεοελληνική λογοτεχνική παράδοση και να επισημάνεται ομοιότητες και διαφορές με τη θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα.
1η διδακτική ώρα
1. Ανοίξτε
το φυλλομετρητή Mozzila
και στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr πληκτρολογήστε http://dschool.edu.gr
. Βρίσκεστε στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του ψηφιακού σχολείου. Πηγαίνετε στα
Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία, στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄
Γυμνασίου και αφού εντοπίσετε το δημοτικό τραγούδι «Tου γιοφυριού της Άρτας» να το
αποθηκεύσετε στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.
2. Στη
συνέχεια να αναζητήσετε στο διαδίκτυο πληροφορίες για το μύθο του γιοφυριού της
Άρτας και χαρακτηριστικές εικόνες του γεφυριού. Να τις αποθηκεύσετε ώστε να έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα του μύθου και του γεφυριού.
Ενδεικτικά σας αναφέρω τις παρακάτω χρήσιμες διευθύνσεις:
- www.apodimos.com
- http://el.wikipedia.org/
- Φωτόδεντρο : http://photodentro.edu.gr/lor/
- www.google.gr εικόνες
α) τους στίχους που προωθούν την εξέλιξη του μύθου και
β) τους στίχους που μας δίνουν εικόνες του γεφυριού (εξωτερική όψη, κτίσμα, χώρος, πρόσωπα που συμμετέχουν).
Να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις σας.
Φύλλο εργασίας (ομάδα Β)
1η διδακτική ώρα
1. Ανοίξτε
το φυλλομετρητή Mozzila
και στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr πληκτρολογήστε http://dschool.edu.gr.Βρίσκεστε στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του ψηφιακού σχολείου. Πηγαίνετε στα
διαδραστικά Σχολικά Βιβλία, στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄
Γυμνασίου και αφού εντοπίσετε το δημοτικό τραγούδι «Του γιοφυριού της Άρτας» να το
αποθηκεύσετε στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.
2. Ανοίξτε
το φυλλομετρητή Mozzila
και στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr
πληκτρολογήστε http://www.greek-language.gr
, βρίσκεστε στο περιβάλλον της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα. Πηγαίνετε Νέα
Ελληνική, Εργαλεία και κάντε κλικ στα Ηλεκτρονικά
Λεξικά. Στο λεξικό του Τριανταφυλλίδη και στο πεδίο αναζήτηση πληκτρολογήστε το λήμμα παραλογή και βάλτε στο καλάθι τις
σημασίες του λήμματός σας.
Στη συνέχεια κάντε κλικ Αποστολή
στα σώματα για να δείτε τη σημασία του λήμματός σας και μέσα σε άλλα
κείμενα. Μελετήστε τα και αφού λάβετε υπόψη σας και τις πληροφορίες που συλλέξατε από το Λεξικό, να γράψτε τα συμπεράσματά σας
για τη σημασία του όρου παραλογή.
3. Κλείστε το παράθυρο και ανοίξτε το έγγραφο Word με τίτλο «δημοτικό τραγούδι» που το έχετε αποθηκεύσει στην επιφάνεια εργασίας σας.
Έχετε μπροστά σας το δημοτικό τραγούδι, «Του γοφυριού της Άρτας». Με τη βοήθεια
του επεξεργαστή κειμένου Word
να
υπογραμμίσετε (ομάδα Γραμματοσειρά, εντολή Υπογράμμιση) τα χαρακτηριστικά
γνωρίσματα της παραλογής στο δικό σας τραγούδι.
Να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις σας.
Να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις σας.
Φύλλο εργασίας (Ομάδα Γ΄)
1η διδακτική ώρα
1. Ανοίξτε
το φυλλομετρητή Mozzila
και στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr πληκτρολογήστε http://dschool.edu.gr.
Βρίσκεστε στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του ψηφιακού σχολείου. Πηγαίνετε στα
Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία, στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄
Γυμνασίου και αφού εντοπίσετε το δημοτικό τραγούδι «Του γιοφυριού της Άρτας» να το
αποθηκεύσετε στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας.
2. Κλείστε
το παράθυρο και παραμείνετε στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του Ψηφιακού Σχολείου.
Στα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία αναζητήστε το βιβλίο: Ιστορία της Νεοελληνικής
Λογοτεχνίας και αναζητήστε πληροφορίες για τα
χαρακτηριστικά των δημοτικών τραγουδιών.
3. Στη
συνέχεια ανοίξτε το έγγραφο Word
με τίτλο «δημοτικό τραγούδι» που το έχετε αποθηκεύσει στην επιφάνεια εργασίας
σας. Έχετε μπροστά σας το δημοτικό τραγούδι, «Του γοφυριού της Άρτας». Με τη
βοήθεια του Επεξεργαστή Κειμένου Word στην καρτέλα Αναθεώρηση και στην ομάδα Σχόλια να
κάνετε κλικ στην εντολή Δημιουργία σχολίου. Να εντοπίσετε στο κείμενό σας όλα
τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του δημοτικού τραγουδιού, αφού τοποθετήσετε τον
κέρσορα στο κατάλληλο στίχο. Στο σχόλιο του διορθωτή να σημειώνετε το γνώρισμα
του δημοτικού τραγουδιού που εντοπίζετε.
Να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις σας.
Να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις σας.
Φύλλο εργασίας : Ομάδα Α
2η διδακτική ώρα
1.Ανοίξτε
το έγγραφο Word με
τίτλο «Δημοτικό τραγούδι» που είναι αποθηκευμένο στην επιφάνεια εργασίας του
υπολογιστή σας. Έχετε μπροστά σας το δημοτικό τραγούδι «Του γιοφυριού της
Άρτας». Η δική σας ομάδα αναλαμβάνει να επεξεργαστεί τους στίχους 1-20.
Χρησιμοποιήστε τον Επεξεργαστή κειμένου και στην ομάδα-> Κεντρική, καρτέλα->
Γραμματοσειρά επιλέξτε την εντολή-> Χρώμα επισήμανσης κειμένου και
χρωματίστε:
- με κίτρινο χρώμα τους στίχους που δηλώνεται η δυσκολία της θεμελίωσης του γεφυριού και ο τρόπος με τον οποίο προτείνεται να πραγματοποιηθεί το έργο.
- με κόκκινο χρώμα τα συναισθήματα των μαθητάδων και των μαστόρων που προκύπτουν εξαιτίας της αδυναμίας θεμελίωσης του γεφυριού.
- με πράσινο χρώμα το χρησμό που δίνει το πουλάκι και
- με μπλε χρώμα την αντίδραση του πρωτομάστορα και την εντολή που δίνει στο αηδόνι.
Στη
συνέχεια να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:
1. Πως
δηλώνεται η δυσκολία θεμελίωσης του γεφυριού και με ποιο τρόπο προβλέπεται να
πραγματοποιηθεί το έργο;
2. Πως
νιώθουν οι εργάτες του γεφυριού όταν βλέπουν ότι δεν μπορούν να ολοκληρώσουν
τις προσπάθειές τους και να χτίσουν το γεφύρι;
3. Ποιο
μαντάτο φέρνει το πουλί (στιχ. 7); Ποιος είναι ο ρόλος του στην εξέλιξη της
δράσης; Είναι το ίδιο πουλί με αυτό που ο πρωτομάστορας στέλνει στη γυναίκα
του;
4. Στη
μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr αναζητήστε
και καταγράψτε και άλλες περιπτώσεις από την αρχαία και τη νεοελληνική
λογοτεχνική παράδοση που ο ρόλος του αγγελιαφόρου είναι σημαντικός στην εξέλιξη
της δράσης.
2.Ανοίξτε καινούρια καρτέλα. Στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr πληκτρολογήστε http://www.snhell.gr. Βρίσκεστε στο Σπουδαστήριο του Νέου Ελληνισμού. Επιλέξτε τα Έργα αναφοράς και στη συνέχεια το Λεξικό Παραθεμάτων και Αφορισμών. Στο πεδίο: Αναζήτηση Παραθεμάτων και στη Λέξη –κλειδί πληκτρολογήστε τον όρο πουλί. Αναζητήστε το μοτίβο του πουλιού στους ποιητές της νεοελληνικής ποίησης και επισημάνετε ομοιότητες και διαφορές με το μοτίβο του πουλιού στο δημοτικό τραγούδι. Γράψτε τα συμπεράσματά σας.
Μην
ξεχάσετε να αποθηκεύσετε όλες τις απαντήσεις σας
Κλείστε
όλες τις καρτέλες.
Φύλλο εργασίας : Ομάδα Β
2η διδακτική ώρα
1.Ανοίξτε
το έγγραφο Word με
τίτλο «Δημοτικό τραγούδι» που είναι αποθηκευμένο στην επιφάνεια εργασίας του
υπολογιστή σας. Έχετε μπροστά σας το δημοτικό τραγούδι «Του γιοφυριού της
Άρτας». Η δική σας ομάδα αναλαμβάνει να επεξεργαστεί τους στίχους 21-34.
Χρησιμοποιήστε τον Επεξεργαστή κειμένου και στην ομάδα-> Κεντρική,
καρτέλα-> Γραμματοσειρά επιλέξτε την εντολή-> Χρώμα επισήμανσης κειμένου
και χρωματίστε:
- με πράσινο χρώμα τους στίχους που αναφέρονται στο ψέμα που είπαν οι εργάτες στη γυναίκα του πρωτομάστορα.
- με κόκκινο χρώμα τα συναισθήματα της γυναίκας του πρωτομάστορα όταν μαθαίνει ότι ο άνδρας της έχασε το δαχτυλίδι του.
- με κίτρινο χρώμα την ψυχολογική κατάσταση του πρωτομάστορα.
Στη συνέχεια να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:
1. Ποιος
είναι ο ρόλος του δαχτυλιδιού στην εξέλιξη της δράσης;
2. Πως
αντιδρά η γυναίκα του πρωτομάστορα όταν μαθαίνει ότι ο άνδρας της έχασε το
δαχτυλίδι του; Ποια είναι τα συναισθήματά της για το σύζυγό της;
3. Γιατί
ο πρωτομάστορας θεωρείται τραγικό πρόσωπο; Στη μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr αναζητήστε
και άλλες περιπτώσεις ηρώων από την αρχαία και τη νεοελληνική λογοτεχνική
παράδοση που θεωρούνται τραγικά πρόσωπα και να επισημάνεται ομοιότητες και
διαφορές με τον
πρωτομάστορα.
2. .Ανοίξτε
καινούρια καρτέλα. Στη μηχανή
αναζήτησης www.google.gr
πληκτρολογήστε http://www.snhell.gr.
Βρίσκεστε στο Σπουδαστήριο του Νέου
Ελληνισμού. Επιλέξτε τα Έργα
αναφοράς και στη συνέχεια το Λεξικό
Παραθεμάτων και Αφορισμών. Στο πεδίο: Αναζήτηση
Παραθεμάτων και στη Λέξη –κλειδί
πληκτρολογήστε τον όρο δαχτυλίδι.Αναζητήστε το μοτίβο του δαχτυλιδιού στους ποιητές της νεοελληνικής ποίησης και
επισημάνετε ομοιότητες και διαφορές με το μοτίβο του δαχτυλιδιού στο δημοτικό
τραγούδι. Γράψτε τα συμπεράσματά σας.
Μην ξεχάσετε να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις
σας στο έγγραφό σας.
Κλείστε όλες τις καρτέλες.
Φύλλο εργασίας : Ομάδα Γ
2η διδακτική ώρα
1.Ανοίξτε
το έγγραφο Word με
τίτλο «Δημοτικό τραγούδι» που είναι αποθηκευμένο στην επιφάνεια εργασίας του
υπολογιστή σας. Έχετε μπροστά σας το δημοτικό τραγούδι «Του γιοφυριού της
Άρτας». Η δική σας ομάδα αναλαμβάνει να επεξεργαστεί τους στίχους 35-46.
Χρησιμοποιήστε τον Επεξεργαστή κειμένου και στην ομάδα-> Κεντρική,
καρτέλα-> Γραμματοσειρά επιλέξτε την εντολή-> Χρώμα επισήμανσης κειμένου
και χρωματίστε:2η διδακτική ώρα
- με κόκκινο χρώμα τη συναισθηματική κατάσταση της λυγερής.
- με πράσινο χρώμα τους στίχους της αρχικής κατάρας.
- με κίτρινο χρώμα τους στίχους της νέας κατάρας
1. Ποιο είναι το περιεχόμενο της πρώτης κατάρας;
2. Ποια
είναι η διατύπωση της νέας κατάρας; Τι είναι αυτό που οδηγεί τη
λυγερή ν’ αλλάξει την κατάρα της και τι φανερώνει η αλλαγή αυτή σχετικά με τη
σχέση ανάμεσα στα μέλη της παραδοσιακής οικογένειας;
3. Στο τέλος του ποιήματος η γυναίκα του πρωτομάστορα αλλάζει την κατάρα σε άλλη κατάρα. Γιατί σε άλλη κατάρα και όχι σε μια ευχή; Ποια είναι η αντίληψη που επικρατεί σύμφωνα με τη λαϊκή μας παράδοση;
4. Στη μηχανή αναζήτησης http://www.google.gr αναζητήστε και άλλες περιπτώσεις θυσίας από την αρχαία και τη νεοελληνική λογοτεχνική παράδοση και να επισημάνεται ομοιότητες και διαφορές με τη θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα.
2.Ανοίξτε καινούρια καρτέλα . Στη μηχανή αναζήτησης www.google.gr
πληκτρολογήστε http://www.snhell.gr.
Βρίσκεστε στο Σπουδαστήριο του Νέου
Ελληνισμού. Επιλέξτε τα Έργα
αναφοράς και στη συνέχεια το Λεξικό
Παραθεμάτων και Αφορισμών. Στο πεδίο: Αναζήτηση
Παραθεμάτων και στη Λέξη –κλειδί
πληκτρολογήστε τον όρο κατάρα. Αναζητήστε
το μοτίβο της κατάρας στους ποιητές της νεοελληνικής ποίησης και επισημάνετε
ομοιότητες και διαφορές με το μοτίβο της κατάρας στο δημοτικό τραγούδι. Γράψτε τα συμπεράσματά σας..
Μην ξεχάσετε να αποθηκεύσετε τις απαντήσεις
σας στο έγγραφό σας.
Κλείστε
όλες τις καρτέλες.
Φύλλο εργασίας (κοινό για όλες τις ομάδες)
Φύλλο εργασίας (κοινό για όλες τις ομάδες)
3η -4η διδακτική ώρα
(Κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της στην ολομέλεια της τάξης. Ακολουθά γόνιμη συζήτηση, προβληματισμός, διατύπωση σκέψεων και συναισθημάτων. Δίνεται η δυνατότητα στις ομάδες των μαθητών να τροποποιήσουν ενδεχομένως τις αρχικές τους σημειώσεις. Όλοι η τάξη αποκτά μια εικόνα του δημοτικού μας τραγουδιού στο σύνολό του).
Έχετε ακούσει και συζητήσει τις εργασίες των συμμαθητών σας. Τώρα η κάθε ομάδα να φτιάξει από μία παρουσίαση ή βίντεο με το εργαλείο παρουσίασης PowerPoint ή το εργαλείο κατασκευής βίντεο MovieMaker. Χρησιμοποιήστε εικόνες, πίνακες, γνωμικά, στίχους που σας εντυπώθηκαν στο μυαλό, σας συγκίνησαν, σας προβλημάτισαν. Γενικότερα, προσπαθήστε να αποδώσετε το περιεχόμενο του δημοτικού τραγουδιού μας όπως εσείς το αντιλαμβάνεσθε. Μπορείτε να επενδύσετε μουσικά το video σας με όποια όποια μουσική εκτέλεση του δημοτικού μας τραγουδιού σας αρέσει (μουσικά παραδοσιακά συγκροτήματα ή σύγχρονες μουσικές εκτελέσεις)
Ενδεικτικά σας αναφέρω:
www.youtube.com
Δόμνα Σαμίου
Αφού ολοκληρώσετε την παρουσίασή σας θα την ανεβάσετε στο blog της τάξης σας από το λογαριασμό ενός από τα μέλη της ομάδας σας. Βέβαια θα υπογράψετε τα ονόματα και των υπόλοιπων μελών.
(Κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της στην ολομέλεια της τάξης. Ακολουθά γόνιμη συζήτηση, προβληματισμός, διατύπωση σκέψεων και συναισθημάτων. Δίνεται η δυνατότητα στις ομάδες των μαθητών να τροποποιήσουν ενδεχομένως τις αρχικές τους σημειώσεις. Όλοι η τάξη αποκτά μια εικόνα του δημοτικού μας τραγουδιού στο σύνολό του).
Έχετε ακούσει και συζητήσει τις εργασίες των συμμαθητών σας. Τώρα η κάθε ομάδα να φτιάξει από μία παρουσίαση ή βίντεο με το εργαλείο παρουσίασης PowerPoint ή το εργαλείο κατασκευής βίντεο MovieMaker. Χρησιμοποιήστε εικόνες, πίνακες, γνωμικά, στίχους που σας εντυπώθηκαν στο μυαλό, σας συγκίνησαν, σας προβλημάτισαν. Γενικότερα, προσπαθήστε να αποδώσετε το περιεχόμενο του δημοτικού τραγουδιού μας όπως εσείς το αντιλαμβάνεσθε. Μπορείτε να επενδύσετε μουσικά το video σας με όποια όποια μουσική εκτέλεση του δημοτικού μας τραγουδιού σας αρέσει (μουσικά παραδοσιακά συγκροτήματα ή σύγχρονες μουσικές εκτελέσεις)
Ενδεικτικά σας αναφέρω:
www.youtube.com
Δόμνα Σαμίου
Ηπειρωτικό συγκρότημα, Πολίτσανη Β. Ηπείρου
Μαρία Σουλτάτου
Αφού ολοκληρώσετε την παρουσίασή σας θα την ανεβάσετε στο blog της τάξης σας από το λογαριασμό ενός από τα μέλη της ομάδας σας. Βέβαια θα υπογράψετε τα ονόματα και των υπόλοιπων μελών.